czwartek, 15 września 2016

Konferencja regionalna w Bielsku-Białej

Bielski Oddział Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
oraz
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej
serdecznie zapraszają nauczycieli matematyki wszystkich typów szkół oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na  XII Regionalną Konferencję:
„Matematyka na dobry początek roku szkolnego 2016 / 2017”

TERMIN: 24 września 2016r. (sobota), godz. 9:00 – 15:00
MIEJSCE: Bielsko–Biała, ul. Legionów 25 – budynek RODN „WOM”

W programie wykład i trzy sesje warsztatowe prowadzone przez doradców metodycznych, pracowników naukowych, nauczycieli praktyków, przedstawicieli wydawnictw, członków różnych oddziałów SNM – krótko mówiąc LUDZI Z PASJĄ.

ROZPOCZNIJ TEN ROK SZKOLNY Z NAMI ☺

Więcej informacji na stronie Bielskiego Oddziału: http://snmbielsko.blogspot.com/

poniedziałek, 12 września 2016

zaFRAKTALuj się!

Wkręć się w zabawę z fraktalami! Wyobraź sobie, że fraktale to matematyczna glina, sterując parametrami możesz ulepić z niej unikatowy fraktal! Jedyny w swoim rodzaju! Nie musisz być ekspertem od matematyki - to bardzo proste! Steruj parametrami, koloruj, przekształcaj, a jeżeli chcesz - zaprogramuj swój własny wzór i wygeneruj swój własny fraktal!
Czytaj więcej ->

czwartek, 8 września 2016

Edukacja wyzwala energię

W Zespole Szkół Sportowych nr 2 im. Gerarda Cieślika w Chorzowie w I półroczu roku szkolnego 2016/2017 będzie realizowany projekt:

„Edukacja wyzwala energię”

Powstaje w ramach Jubileuszowego Programu Grantowego „Wyzwalamy Energię!” wspieranego finansowo przezGRUPĘ CEZ W POLSCE z okazji jej 10-lecia.
W ramach projektu odbędą się pozalekcyjne zajęcia matematycznei turniej szachowy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum:

POPOŁUDNIE Z MATEMATYKĄ DLA NAJMŁODSZYCH

I WIECZÓR Z MATEMATYKĄ


Szczegóły dotyczące programu już wkrótce pojawią się na stronie www.wieczor.tk

Zapraszają:


Dzień Popularyzacji Matematyki

W dniu 5 września br. ruszyły zapisy na II Dzień Popularyzacji Matematyki, który będzie miał miejsce w dniu 15 września 2016 r. w gmachu Wydziału MiNI PW przy ulicy Koszykowej 75 w Warszawie. Wydarzenie adresowane jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, nauczycieli oraz wszystkich pasjonatów matematyki.
Czytaj więcej ->

środa, 31 sierpnia 2016

Diagnoza źródłem wiedzy o uczniu i klasie - z SNM wiesz lepiej!

Szanowne Koleżanki, Szanowni Koledzy Członkowie SNM! Patrząc na duże zainteresowanie naszymi akcjami związanymi z próbnym sprawdzianem i próbnymi egzaminami zewnętrznymi, chcemy zaproponować Wam nową formę wsparcia w postaci diagnozy na początek roku szkolnego. Nową akcję będziemy prowadzili pod szyldem: Diagnoza źródłem wiedzy o uczniu i klasie - z SNM wiesz lepiej! Czytaj więcej ->

poniedziałek, 15 sierpnia 2016

Congressio Mathematica

Katedra Analizy Zespolonej Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie we współpracy z Wydziałem Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprasza do wzięcia udziału w II Konferencji Matematyczno-Informatycznej "Congressio Mathematica”, która odbędzie się w dniach 20-23 września 2016 r. w ośrodku konferencyjno-wczasowym "Kormoran" w Mierkach (k/Olsztynka), w malowniczym otoczeniu mazurskich lasów i jezior.
Czytaj więcej ->

poniedziałek, 11 lipca 2016

Szkoła Edukacji - bezpłatne studia podyplomowe

Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego od roku akademickiego 2016/2017 oferuje roczne i stacjonarne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w dwóch specjalnościach: język polski i matematyka.
Czytaj więcej ->

wtorek, 28 czerwca 2016

Współpraca z Wydawnictwem Prawniczym Oficyna MM

Wydawnictwo Prawnicze Oficyna MM z Poznania przygotowuje publikacje skierowane do dyrektorów szkół, przedszkoli oraz nauczycieli i wszystkich osób zainteresowanych edukacją. Aktualnie Wydawnictwo planuje wydanie (jeszcze w 2016 r.) specjalnej serii związanej z edukacją matematyczną w postaci 5 części – każda z nich stanowiłaby oddzielną publikację i byłaby skierowana do klas 4–6 szkoły podstawowej:
Matematyka a literatura
Matematyka a kosmos
Matematyka a sztuka
Matematyka a przyroda
Matematyka a muzyka
Osoby zainteresowane stworzeniem treści którejś z wymienionych powyżej książek, mogą kontaktować się z p. Katarzyną Lewińską: klewinska[at]oficynamm.pl

Parę pomysłów dotyczących nauczania logiki

Adam Kleiner

UWAGA: Symboli logicznych nie ma w podstawie programowej, jednak zaleca ona nauczanie logicznego myślenia i matematycznych zasad rozumowania. Kwantyfikatorów też nie ma w podstawie programowej, jednak ich odpowiedniki słowne są potrzebne na przykład do zdefiniowania granicy ciągu.

1. Alternatywa
Przed alternatywą wprowadźmy alternatywę wykluczającą: albo rybki albo akwarium. Alternatywa wykluczająca jest prawdziwa gdy prawdziwe jest jedno z dwóch zdań, ale nie oba na raz. Tak zwrot „albo-albo” jest rozumiany także w języku potocznym. W matematyce alternatywa wykluczająca jest rzadko potrzebna, więc nawet nie ma dla niej powszechnie przyjętego symbolu ani zwięzłej nazwy; niegdyś stosowana nazwa „dysjunkcja” oznacza teraz funktor NAND – zobacz Wikipedia. Znacznie częściej jest potrzebna alternatywa, którą wyrażamy słowem „lub”: Jeśli w wypadku drogowym są zabici lub ranni, to obowiązuje wezwanie policji. Oczywiście jeśli są i zabici i ranni, to też obowiązuje wezwanie policji.

niedziela, 26 czerwca 2016

Uwagi o uczeniu rachunku prawdopodobieństwa

Adam Kleiner

To artykuł dla nauczyciela lub dla zdolnego ucznia, którego nie satysfakcjonuje poznana definicja prawdopodobieństwa. Zawiera też nietypowe ujęcie zagadnienia niezależności zdarzeń, komentarze o prawdopodobieństwie warunkowym i o niektórych zadaniach z „losowo wybraną liczbą”.

Zwykle podaje się definicję prawdopodobieństwa opierającą się na hipotetycznym powtarzaniu danego doświadczenia nieskończenie wiele razy (definicja von Misesa). Jest oczywiste, że taka definicja nie da się zastosować w praktyce, choć może być teoretycznie poprawna. A uczeń nie otrzymuje aparatu, pozwalającego na stosowanie tej definicji w sposób pośredni, dlatego odnosi wrażenie, że pojęcie prawdopodobieństwa jest wciąż niezdefiniowane. Proponuję więc poniższe ujęcie, które nie stwarza złudzeń, wzorowane na definicji Kołmogorowa. Zaczynamy od pojęcia nieco abstrakcyjnego – dowolnej miary, która po unormowaniu do jedynki staje się prawdopodobieństwem. To, jak określić tę miarę, nie jest częścią matematyki, ale umiejętnością, której wymagamy od ucznia na równi z radzeniem sobie z zadaniami z treścią. Tę umiejętność
uczeń posiądzie przez przerobienie wielu przykładów doświadczeń losowych i dopasowanie do nich poprawnie dobranej przestrzeni probabilistycznej i prawdopodobieństwa (definicje niżej).