Strony

środa, 31 grudnia 2014

Sprawdzian, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny - z SNM to proste!


EDYCJA 2015/2016

Szanowni Państwo, poniżej zamieszczamy pliki z arkuszami oraz schematy punktowania do pobrania w wersji *.pdf. Arkusze są chronionym hasłem. Hasła do plików zostaną przesłane do 5 stycznia 2016 r. na adresy mailowe członków SNM oraz do szkół, które zgłosiły się do programu.

Nauczyciele, którzy nie są członkami SNM, aby otrzymać hasła do plików powinni:
- wpłacić 20 zł na konto SNM: 02 1560 1023 0000 9020 0003 4756 GETIN Noble Bank SA;
- zgłosić szkołę pisząc maila na adres snmbiuro@gmail.com z podaniem: nazwy szkoły, adresu mailowego szkoły; (hasła zostaną przesłane na podany adres szkoły).

PLIKI DO POBRANIA, styczeń 2016:

1. Próbny sprawdzian w klasie trzeciej SP z matematyki
Terminy odtajnienia arkuszy: 11 stycznia 2016 r., g. 9.00
ARKUSZ ->
KLUCZ ->

2. Próbny sprawdzian w klasie szóstej SP z matematyki
Terminy odtajnienia arkuszy: 12 stycznia 2016 r., g. 9.00
ARKUSZ ->
KLUCZ ->

3. Próbny egzamin gimnazjalny z matematyki
Terminy odtajnienia arkuszy:13 stycznia 2016 r., g. 9.00
ARKUSZ ->
KLUCZ ->

4. Próbny egzamin maturalny z matematyki, poziom podstawowy
Terminy odtajnienia arkuszy: 14 stycznia 2016 r., g. 8.00
- ARKUSZ (wersja standardowa) ->
- ARKUSZ (wersja ekonomiczna) ->
- KLUCZ ->

5. Próbny egzamin maturalny z matematyki, poziom rozszerzony
Terminy odtajnienia arkuszy: 14 stycznia 2016 r., g. 12.00
- ARKUSZ (wersja standardowa) ->
- ARKUSZ (wersja ekonomiczna) ->
- KLUCZ ->



EDYCJA 2014/2015

Aby ułatwić Państwu dostęp do zeszłorocznych arkuszy, zdjęliśmy z plików ochronę hasłami. Pliki można pobrać poniżej.

PLIKI DO POBRANIA:

1. Próbny sprawdzian w klasie trzeciej SP z matematyki
ARKUSZ ->
KLUCZ ->

2. Próbny sprawdzian w klasie szóstej SP z matematyki
ARKUSZ (wersja A) ->
- KLUCZ (wersja A) ->
ARKUSZ (wersja B) ->
KLUCZ (wersja B) ->

3. Próbny egzamin gimnazjalny z matematyki
ARKUSZ ->
KLUCZ ->

4. Próbny egzamin maturalny z matematyki, poziom podstawowy
- ARKUSZ (wersja standardowa) ->
- ARKUSZ (wersja ekonomiczna) ->
- KLUCZ ->

5. Próbny egzamin maturalny z matematyki, poziom rozszerzony
- ARKUSZ (wersja standardowa) ->
- ARKUSZ (wersja ekonomiczna) ->
- KLUCZ ->


poniedziałek, 29 grudnia 2014

Matematyczne czasoumilacze

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Patrycja Sobczyńska, Anna Załęcka, Mateusz Weiss. Matematyczne czasoumilacze to warsztaty, na których pokażemy matematykę w zuepłnie innym świetle, nie jako suchą teorię ale jako zabawę, dla której znajdziemy zawsze wolny czas nie tylko w domu ale i w szkole na lekcjach.

Zobacz więcej

Znaczenie rysunku w nauczaniu matematyki

Zajęcia na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Zdzisław Pogoda. Zajęcia nie będą typowymi warsztatami, ale czymś w rodzaju konwersatorium. Będę zachęcał uczestników do współpracy i aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Na zajęciach będę mówił o znaczeniu rysunku odręcznego na zajęciach z matematyki. Prawidłowo wykonany rysunek (niekoniecznie ładny, ale merytorycznie poprawny) może znacznie ułatwić rozwiązanie zadania albo je wręcz uniemożliwić. Będą podane odpowiednie przykłady. Słuchacze będą przekonywani do tego, również na przykładach, że nawet dość skomplikowany rysunek może wykonać niemal każdy. Samo rysowanie też może być pretekstem do zapoznania z pewnymi faktami z geometrii.

Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: inna forma
Czego dotyczą zajęcia: Ciekawy pomysł na lekcję, Inne



 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku
 

Od NWD do ... kartki papieru

Wykład  i warsztat na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015




Krzysztof Mostowski.
Od NWD do nieskończoności. Od szukania największego wspólnego dzielnika z wykorzystaniem algorytmu Eukilidesa, poprzez złoto w matematyce, do nieskończoności. Inne niż szkolne spojrzenie na niewymierność, oraz pokazanie co to jest takiego ta "niewymierność".

Zobacz więcej

Heurystyczne metody nauczania a łamigłówki matematyczne

Wykład na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Joanna Kandzia. Przestawione zostanie pojęcie twórczości w matematyce: czy matematyk jest twórcą czy odkrywcą? Funkcja metod heurystycznych w nauczaniu matematyki. Krótki przegląd zadań łamigłówkowych (z rozwiązaniami) na przestrzeni dziejów do wykorzystania na lekcjach. Łamigłówki matematyczne prowadzą do rozwiązań zarówno użytkowych jak i poznawczych.

Zobacz więcej

Matematyka dla Myślących

Wykład na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Małgorzata Mikołajczyk. Tematyka wykładu dotyczy konstruowania zadań rozwijających myślenie, a nie tylko umiejętności narzędziowe (na wszystkich etapach edukacyjnych) przeznaczonych dla zupełnie przeciętnych uczniów. Przedstawiony będzie szeroki wachlarz przykładów zadań spełniających pożądane kryteria oraz sposobów łatwego poprawienia zadań podręcznikowych lub egzaminacyjnych, które od tych kryteriów odbiegają. W części warsztatowej rozwiążemy "zadania-perełki" (do wykorzystania na różnych etapach edukacyjnych) z programu MdM.

Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: wykład
 Czego dotyczą zajęcia: praca z uczniem zdolnym, praca z uczniem słabym, inne

Małgorzata Mikołajczyk o sobie. kierownik Pracowni Dydaktyki Matematyki Instytutu Matematycznego UWr, redaktor naczelny Wrocławskiego Portalu Matematycznego, laureatka nagrody głównej PTM im. Samuela Dicksteina.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku 

niedziela, 28 grudnia 2014

Co grzechocze w sześcianie?

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Jan Baranowski.  Co grzechocze w sześcianie? W sześcian można wpisać różne wielościany, większe i mniejsze, w te można wpisać kolejne. Takimi się zajmiemy. Niektóre relacje są zaskakujące. To i owo spróbujemy zobaczyć na moich papierowych modelach.
Uwagi:
Warsztaty związane z Pracownią Całodobową Warsztat Otwarty.
 
Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: ciekawy pomysł na lekcję, inne

Jan Baranowski o sobie.  Honorowy członek i współzałożyciel SNM. Przez wiele lat członek ZG lub Komisji Rewizyjnej, w sumie 7 (chyba) kadencji. Współzałożyciel Pracowni Całodobowej i Grupy Roboczej Warsztat Otwarty. Długi czas koordynator Grupy.
Przez wiele lat w zespole redagującym NiMa. Wiele artykułów, wiele warsztatów na konferencjach krajowych i lokalnych. Festiwale nauki i pikniki naukowe.
Główna pasja - bryły. I poglądowość dla wyobraźni matematycznej. Nasza matematyczna estetyka. I fotografia podkreślająca matematykę wokół nas.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku 
Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Piotr Tomczak.
Super Farmer - matematyczne grani. W czasie II Wojny Światowej, Karol Borsuk wymyślił prostą, matematyczną grę "Hodowla zwierzątek" którą sam produkował i sprzedawał. Gra pojawiła się ponownie w kilkanaście lat temu temu pod nazwą Super Farmer a ostatnio także w wersji zmodyfikowanej "Rancho".

Zobacz więcej

O ciągach i procentach inaczej …

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Maria Legutko. Któż by nie chciał mieć własnego „m” rozpoczynając dorosłe życie? Wspólnie na warsztatach, w grupach, spróbujemy rozwiązać problem: ile kosztuje nisko oprocentowany kredyt hipoteczny (tylko 4% w skali roku). Czy trzeba zaryzykować? Warto zadziwić uczniów i zapoznać z oprocentowaniem rzeczywistym. Propozycja na lekcje w gimnazjum a już na pewno w liceum.
Własny kalkulator(ek) ułatwi rachunki, dobrze go przynieść, jeden na grupę będzie zapewniony.

Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: ciekawy pomysł na lekcję

Maria Legutko o sobie. W SNM od początku (1991) cenię warsztaty jako formę wymiany doświadczeń w uczeniu się i ulepszaniu nauczania matematyki, w gronie osób żywo tym zainteresowanych. Na tegorocznych warsztatach postaram się pokazać, że możemy uczniów przekonywać do tego, że matematyka może pomóc w podejmowaniu ważnych decyzji w życiu.
Pracowałam w Katedrze Dydaktyki Matematyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku 

wtorek, 23 grudnia 2014

Ktoś miłowany tu przyjdzie
Dobre obejmą nas ręce
I będą nasze uśmiechy
srebrnym błękitem dziecięce.
Wszystko się ku nam przybliży
i w zachwyceniu ukaże
Dawno zgubione radości,
imiona nasze i twarze.


Jan Pietrzycki 

Wszystkim Członkom i Sympatykom SNM życzymy
Radosnych, pogodnych, wypełnionych gwarem rodzinnym
Świąt Bożego Narodzenia.

Zdrowia i wielu szczęśliwych chwil, wszelkiej pomyślności w nadchodzącym Nowym 2015 Roku!

poniedziałek, 22 grudnia 2014

Gwiazdy, gwiazdki i nie tylko - origami i projekty

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Teresa Cetera i Barbara Pfutzner
Mieszkamy: jedna w Białymstoku, druga w Gliwicach. Mamy wykształcenie matematyczne oraz inżynierskie (architektura) oraz mechanika i kształcenie na odległość i in. Posiadamy wiele umiejętności przydatnych w pracy i w życiu, nie tylko umiejętność tworzenia brył i innych modeli origami. :­)
Wykorzystujemy powiązania z różnych dziedzin wiedzy w pracy z uczniami na wszystkich poziomach oraz oraz dorosłymi: studentami i nauczycielami matematyki. Współpraca jest dla nas bardzo ważna, dlatego dzielimy się doświadczeniami w zakresie nauczania matematyki, wykorzystania origami, zastosowań matematyki w życiu uczestnicząc i prowadząc zajęcia podczas konferencji i plenerów (polskich, np. SNM i zagranicznych, np. Bridges).
Podczas konferencji w Zakopanem ­ Kościelisku:
poprowadzimy warsztaty z wykorzystaniem origami w nauczaniu matematyki, realizacji projektów, spróbujemy wraz z uczestnikami znaleźć sposoby na motywowanie uczniów do pracy,
zapraszamy do Pracowni Origami i Matematyki, gdzie każdy ma szanse znaleźć dla siebie taki rodzaj aktywności, który mu odpowiada i składać tyle origami, ile sobie życzy. :­)

Poziom nauczania: szkoła podstawowa, gimnazjum
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: praca z uczniem zdolnym, praca z uczniem słabym, gry dydaktyczne

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku

środa, 17 grudnia 2014

Motywacja tajemnicą sukcesu ucznia i nauczyciela - rozważania naukowo - praktyczne

Wykład na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Tomasz Szwed. Kilka ostatnich lat przyniosło wiele nowych odkryć i spojrzeń na kwestię motywacji uczniów do nauki. Warto sobie o tym zagadnieniu przypomnieć.
Czy motywacja jest lekiem na całe zło?
Czy można się przemotywować? Czy motywacja jest w stanie zniwelować trudności w uczeniu matematyki?
Podczas wykładu aktywnego postaram się pokazać kilka naukowych odkryć, podzielić się rozwiązaniami praktycznymi, ale przede wszystkim chcę zmotywować nauczycieli.


Poziom nauczania: Szkoła podstawowa, Gimnazjum
Czego dotyczą zajęcia: Praca z uczniem zdolnym, Praca z uczniem słabym

Zobacz pozostałe warsztaty Tomasza Szweda

czwartek, 11 grudnia 2014

środa, 10 grudnia 2014

Jak skutecznie pracować z uczniami klas 4,5,6

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015



Joanna Świercz, Jak skutecznie pracować z uczniami klas 4,5,6, aby dobrze przygotować ich do Sprawdzianu w klasie VI w nowej formule? W czasie warsztatów wypracujemy wspólnie sposób, który pozwoli dobrze przygotować uczniów klas 4-6 do nowej formuły Sprawdziany po klasie VI. Przeanalizujemy dokładnie podstawę programową i zawarte w niej umiejętności, których muszą nauczyć się uczniowie.

Zobacz więcej

Archipelag Matematyki

Warsztat i wykład na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Dr Barbara Roszkowska-Lech
Archipelag Matematyki metoda poznawania i uczenia się matematyki - Prezentacja metody uczenia sie i nauczania matematyki opracowanej w ramach projektu "Archipelag Matematyki".
Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna, Inne

Archipelag Matematyki-prezentacja materiałów multimedialnych - Wybór materiałów multimedialnych przygotowanych w ramach projektu Archipelag Matematyki.
Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: inna forma
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna, ciekawy pomysł na lekcję

Archipelag Matematyki-propozycja zajęć z uczniami - W trakcie warsztatów zaprezentujemy propozycje przeprowadzenia zajęc z uczniami z wykorzystaniem materiałów z Archipelagu Matematyki.
Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: Technologia informacyjna

Dr Barbara Roszkowska-Lech. Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych   Politechnika Warszawska
Od wielu lat zaangażowana w popularyzację matematyki i pracę z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Pomysłodawca, współtwórca, współorganizator i wykładowca  MiNI Akademii Matematyki - cyklu zajęć wykładów i warsztatów dla uczniów szkól warszawskich, pełnomocnik Dziekana wydziału MiNI ds. kontaktów ze szkołami.  Członek zarządu Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej i zarządu Warszawskiego Oddziału PTM,  członek Komitetu Głównego  Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów.
Zajmuje się organizacją  MiNI Festiwalu Nauki w ramach Warszawskiego Festiwalu Nauki. Przygotowała i wygłosiła kilkadziesiąt wykładów popularyzujących matematykę w szkołach oraz w ramach Uniwersytetu Dzieci, PWJunior, projektów „Mazowieckie Talenty”,  „Szukając Einsteina-Akademia Umysłów ścisłych”, Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Prowadziła seminaria olimpijskie dla  nauczycieli oraz  warsztaty „Odkrywamy Matematykę”.
W projekcie Archipelag Matematyki  metodyk i  specjalista ds. kontaktów ze szkołami.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku

wtorek, 9 grudnia 2014

Wyszywanka matematyczna

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015



Joanna Palińska, Wyszywanka matematyczna - 12 kąt foremny i jego przekątne.
Na kolorowej kartce z bloku technicznego, za pomocą nitki i igły wyszyjemy piękne prace.
Podczas warsztatów pokażę, jak zrobić z uczniami prostą wyszywankę matematyczną oraz jakie pytania matematyczne możemy zadać uczniom do stworzonej pracy.


Zobacz więcej

sobota, 6 grudnia 2014

Geometria według Bronka

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Bronisław Pabich
Geogebra według Bronka cz 1. Warsztaty z GeoGebrą szczególnie dla tych którzy przyjdą z własnym komputerem. Na kanwie konkretnych problemów z matematyki szkolnej pokażę kilka trików i sposobów GG, które ułatwiają przeprowadzenie lekcji metodą odkrywania oraz pozwalają uczniowi sprawdzić swoją wiedzę bez udziału groźnego nauczyciela.
W części pierwszej znajdą się problemy ułatwiające pracę z uczniem słabym.

Zobacz więcej

czwartek, 4 grudnia 2014

Superumysł

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Teresa Żodziewska, Marta Kądziołka. Kluczem do doskonałej pamięci jest umiejętność tworzenia skojarzeń z użyciem wszystkich subiektywnych zmysłów. Na warsztatach powiemy o roli podświadomości, pokażemy jak poprawić pamięć i jakość uczenia się.

Poziom nauczania: Nauczanie początkowe, Szkoła podstawowa,
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: Inne

Teresa Żodziewska: emerytowany nauczyciel matematyki i plastyki  w szkole podstawowej i gimnazjum.
W SNM-ie od 1997 roku. Członek Zarządu w Oddziale Katowicko-Częstochowskim.

Marta Kądziołka: emerytowany nauczyciel i metodyk matematyki.
W SNM-ie od początku powstania. Honorowy członek SNM.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku

wtorek, 2 grudnia 2014

O czwartym wymiarze i czworościanach

Prezentujemy dwa filmy naszego kolegi, Bronka Pabicha opowiadające o czwartym wymiarze oraz własnościach czworościanu.

Filmy powstały w styczniu 2014  r. w ramach Projektu Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki jako narzędzia do zainteresowania polskich uczniów matematyką.


Zobacz więcej

KOALA. Konkurs z pogranicza matematyki i informatyki

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015


Paweł Perekietka. W czasie zajęć zostanie zaprezentowany drużynowy konkurs z pogranicza matematyki i informatyki KOALA (kombinatoryka -- algorytmika), który został zapoczątkowany w V Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu w roku 2013. Jego pierwsza edycja była przeznaczona dla uczniów szkół gimnazjalnych. Zarówno tematyka, jak i forma (bezpośrednia rywalizacja drużyn) spotkały się z zainteresowaniem młodzieży i nauczycieli. W roku 2014 planowana jest też edycja dla szkół ponadgimnazjalnych.

Zobacz więcej

poniedziałek, 1 grudnia 2014

Gramy w Super Farmera i Hexa

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Piotr Tomczak.
Super Farmer - matematyczne grani. W czasie II Wojny Światowej, Karol Borsuk wymyślił prostą, matematyczną grę "Hodowla zwierzątek" którą sam produkował i sprzedawał. Gra pojawiła się ponownie w kilkanaście lat temu temu pod nazwą Super Farmer a ostatnio także w wersji zmodyfikowanej "Rancho". Na zajęciach omówimy zasady gry oraz jej ewentualną przydatność w edukacji matematycznej. No i oczywiście zagramy.

Poziom nauczania: Nauczanie początkowe, Szkoła podstawowa
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: Gry dydaktyczne

Hex, czyli w co grał John Nash. Hex to prosta gra planszowa, do której potrzebna jest jedynie kartka papieru w wydrukowaną planszą i dwa długopisy. Gra powstała w połowie XX w. niezależnie w Danii i USA. Grał w nią Piet Hein i John Nash (Piękny umysł). Gra jest na tyle prosta, że można ją wprowadzić już na poziomie nauczania wczesnoszkolnego. Jednocześnie daje na tyle głębokie możliwości analizowania strategii, że mogą być nią zainteresowani starci uczniowie. Na warsztatach omówimy zasady gry oraz podstawy strategii.

Poziom nauczania: Szkoła podstawowa, Gimnazjum
Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: Praca z uczniem zdolnym, Konkursy i olimpiady, Gry dydaktyczne

Piotr Tomczak. Były nauczyciel matematyki, członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki. Od czerwca 2014 członek Zarządu  SNM. Współautor strony o japońskim liczydle http://www.soroban.pl/.
Interesuje się stosowaniem kalkulatorów w nauczaniu matematyki oraz grami dydaktycznymi. Uczestniczy w konferencjach krajowych SNM od roku 2005.


 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku


Matematyczne czasoumilacze

Warsztaty na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Patrycja Sobczyńska, Anna Załęcka, Mateusz Weiss. Matematyczne czasoumilacze to warsztaty, na których pokażemy matematykę w zuepłnie innym świetle, nie jako suchą teorię ale jako zabawę, dla której znajdziemy zawsze wolny czas nie tylko w domu ale i w szkole na lekcjach. Będziemy starac się wspólnymi siłami przybliżyć szyfrowanie oraz pomożemy rozwijać wyobraźnię matematyczną przy pomocy tangramów i układanek. Tak więc ZNAJDŹCIE CZAS na matematyczne czasoumilacze.

Poziom nauczania: Szkoła podstawowa
Rodzaj zajęć: warsztaty (x3)
Czego dotyczą zajęcia: Gry dydaktyczne, Ciekawy pomysł na lekcję

Prowadzący o sobie: Jesteśmy studentami 3 roku Matematyki na Wydziale Matematyczno – Przyrodniczym Szkoła Nauk Ścisłych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Oprócz studiowania matematyki skończyliśmy kurs pedagogiczny. Jesteśmy członkami studenckiego koła SNM AlfaBeta. Lubimy pomagać innym w nauce matematyki a także zachęcać do zdobywania wiedzy matematycznej, dlatego braliśmy udział w Piknikach Naukowych, Festiwalach, a także prowadziliśmy zajęcia w szkołach min. w Zielonce i Leszczydole. Sprawia nam radość jeśli możemy przekazywać swoją wiedzę innym a także pokazywać, że matematyka to nie tylko nauka ale także zabawa. W przyszłości myślimy o byciu nauczycielami matematyki.


 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku

Od NWD do ... kartki papieru

Wykład  i warsztat na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015



Krzysztof Mostowski.
Od NWD do nieskończoności. Od szukania największego wspólnego dzielnika z wykorzystaniem algorytmu Eukilidesa, poprzez złoto w matematyce, do nieskończoności. Inne niż szkolne spojrzenie na niewymierność, oraz pokazanie co to jest takiego ta "niewymierność". Wykorzystanie A.E. do poszukiwanie nieskończoności i różne przykłady "złota" w matematyce

Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna,
Rodzaj zajęć: wykład
Czego dotyczą zajęcia: Praca z uczniem zdolnym, Ciekawy pomysł na lekcję, Inne

Z kartką papieru w przestrzeń. Proste i szybkie konstrukcje modeli figur przestrzennych wykorzystując kartkę papieru formatu A4 i nie tylko. Dużo Ciekawej i "trudnej" matematyki. Rachowanie w głowie z modelem w ręku.

Poziom nauczania: Szkoła podstawowa, Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
 Rodzaj zajęć: warsztat
Czego dotyczą zajęcia: Praca z uczniem zdolnym, Praca z uczniem słabym, Ciekawy pomysł na lekcję,

Krzysztof Mostowski. Dydaktyk matematyki, członek założyciel SNM, przez wiela lat członek prezydium i Zarządu Głównego SNM. Kilkaset przeprowadzonych warsztatów i wykładów. Autor podręczników, poradników, zbiorów zadań, artykułów  i różnego rodzaju pomocy dydaktycznych do matematyki.  Nauczyciel matematyki, od 23 lat pracujący na wyższej uczelni, kształcącej nauczycieli matematyki.

 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku

Heurystyczne metody nauczania a łamigłówki matematyczne

Wykład na XXIV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Zakopane (Kościelisko), luty 2015

Joanna Kandzia. Przestawione zostanie pojęcie twórczości w matematyce: czy matematyk jest twórcą czy odkrywcą? Funkcja metod heurystycznych w nauczaniu matematyki. Krótki przegląd zadań łamigłówkowych (z rozwiązaniami) na przestrzeni dziejów do wykorzystania na lekcjach. Łamigłówki matematyczne prowadzą do rozwiązań zarówno użytkowych jak i poznawczych. Istotne jest pokazanie młodzieży, że matematyką można się bawić, że matematyka nie jest aż tak bardzo oddalona od ich zainteresowań.  

Poziom nauczania: Gimnazjum, Szkoła ponadgimnazjalna
Czego dotyczą zajęcia: Praca z uczniem zdolnym, Praca z uczniem słabym, Ciekawy pomysł na lekcję

Dr Joanna Kandzia jest adiunktem na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym. Szkoła Nauk Ścisłych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz praktykującym (dyplomowanym) nauczycielem matematyki i informatyki. Prowadzi warsztaty i kółka matematyczne/informatyczne dla uzdolnionej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
Stworzyła i koordynuje ogólnopolski konkurs matematyczny online „Internetowa przygoda z matematyką (IPM)”. Jest koordynatorem wielu projektów, w tym projektu „Nowe metody nauczania w matematyce”. W pracy naukowej i praktyce pedagogicznej zajmuje się wykorzystaniem mediów cyfrowych w nauczaniu matematyki (platforma zdalnego nauczania; programy komputerowe do kształcenia interdyscyplinarnego – GeoGebra; programy użytkowe; metoda WebQuest; prezentacje multimedialne).
Badaniem zależności oraz efektów stosowania technologii informacyjnych w matematyce. Posiada szereg publikacji naukowych z tej dziedziny. Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych oraz projektach krajowych i międzynarodowych dotyczących zastosowania ICT w nauczaniu.


 Więcej informacji o konferencji w Kościelisku